måndag 15 oktober 2012

Barnen de underbara barnen

Vid vårt stora matbord förs många samtal häromdagen var det skolan och matematik som stod i centrum .

Den äldsta har prov på G så vi har nött lite xtra på vissa delar. Yngsta gillar matte och undrade en del om negativa tal. Hur kan något egentligen vara mindre än noll?
Helt klart en relevant fråga så plötsligt sitter vi där och närmast för ett filosofisk samtal om matematik.

Jag tar till det klassiska knepet och förklarar med äpplen och päron.
- Aha säger yngste och jag tänker att han nu är med på banan.

Matte är inte mitt starkaste ämne i skolan säger jag och följer upp med -men jag är en skaplig pedagog.

- Mamma du är en fantastisk pedagog säger yngste.
- Tack säger jag och känner mig stolt.
- Mamma, det där var ironi säger yngste.


Underbara barn säger jag !

2 kommentarer:

Diana sa...

Den yngste djärv och full med idéer, vilken goding!

Lena sa...

Absolut! Å blir han av med lite av sin blygsel så kör han väll stand up så småningom. Risk för att alla mina tokigheter offentliggörs :-)