fredag 12 oktober 2012

Väljer att leva i ljuset av det goda

& låter det bära mig till dess att påfyllning är möjlig.

Under alla mina år där jag haft möjlighet att arbeta med barn och unga. Så har vi ständigt återkommit till att arbeta med att bygga självkänsla .

Den sista tiden har jag i tanken återkommit till en period då vi ofta återkom till begreppet "Att spela huvudrollen i sitt liv". Vi jobbade med rollspel, forumteater, värderingsövningar etc med våra rädslor. Våra rädslor som hindrar oss att våga leva, som hindrar oss att ta kommandot över våra liv.
Våra rädslor som påverkar oss i olika riktningar när vi kommer till LIVSVAL .
När vi låter rädslorna "ta över" blir det snarare livet som väljer åt oss, i stället för att vi väljer livet.

Hur ser mina rädslor ut? Går de att sortera efter relevans? Om jag inte hade dessa rädslor, hur skulle livet te sig?

På Skavlan i kväll sa den norska författarinnan Anne Holt att det fanns två saker som var absolut viktigast här i livet fotboll & kärlek. Å båda kunde lära oss att segra och hantera förluster.
Intressant och väldigt spännande att fundera kring under förutsättning att jag får byta ut fotboll mot hockey förståss!

Inga kommentarer: